středa 28. února 2018

Nákrčník na tři způsoby

Dostala jsem dvě klubíčka příze YarnArt Harmony a malou zakázku - měl by z nich vzniknout nákrčník.
Přiznám se, že se mi příze moc nelíbila. Obsahuje 60 % vlny a 40 % akrylu, ale silně mi připomínala silonovou chemlonku... Nicméně pustila jsem se do výběru vzorků. Samozřejmě z té přehršle nákrčníků, co mám schováno na Pinterestové nástěnce, se mi nic nezdálo dost vhodné, a tak jsem si vymyslela vzorek sama: pleteno podélně - hráškový vzor a uprostřed jednoduchý copánek.
Nabrala jsem 32 oček: 2 krajová, po 9 očkách hráškový vzor a 8 ok copánek oddělený dvěma oky obrace. Křížení ok (čtyři vpravo = pomocná jehlice dozadu, čtyři vlevo = pomocná jehlice dopředu) jsem dělala každou šestou řadu. Nejprve jsem ale upletla 6 řádek pružným vzorkem 2 + 2, aby se okraj nevytahoval. Zpočátku jsem si nebyla jista, zda takovýto strukturální vzorek bude vhodný k mnohobarevné přízi, ale postupně se mi dílko začalo docela líbit.


Za tři dny mám hotovo. Vypletla jsem všechnu přízi, vyšlo to taktak. Nákrčník měří na délku 78 cm, široký je 18 cm. Na konci jsem upletla zase pružný lem do kterého jsem udělala tři knoflíkové dírky. Našla jsem ve svých zásobách 5 starších lehoučkých dřevěných knoflíků a přišila jsem je tak, aby nákrčník bylo možné nosit jednak šikmo, jako překříženou šálu, ale i sepnutý na délku. Aby při šikmém přeložení držela spodní část pěkně pod vrchní, vyrobila jsem dodatečně ještě dvě dírky v podélné straně - roztáhla jsem očka a dírky obšila kouskem příze. Knoflíčky se tak sice objeví na vrchní straně, ale je to pěkně souměrné:



Nákrčník se dá zapnout i rovně - bude pak volnější kolem krku:


A když se přeloží napůl a knoflíky se nechají vzadu, může se nosit přes svetr jako zajímavý barevný doplněk:

Nakonec se mi ale nejvíc líbí poslední způsob - naplocho jako krátká šálka sepnutá na středu u krku, vzadu trochu ohrnutá:

Tak snad ještě nákrčník udělá tuto zimu službu a bude se líbit.



Žádné komentáře:

Okomentovat